Straal Mirthe: Straal!

Welkom op het blog van Mirthe. Het blog waarmee we zijn begonnen om onze naasten te infomeren over het wel en wee rondom Mirthe, toen ze ziek was. Een hersentumor, medulloblastoom, met uitzaaiingen en tumorcellen in het hersenvocht. De behandeling leek aan te slaan, Mirthe was klaar en de MRI liet geen kanker meer zien. De toekomst die weer voor ons open lag, bleek van korte duur. De kanker was terug (of nooit helemaal weg geweest), een tweede behandeling startte, maar bleek niet op te kunnen tegen de onverwachte wending die het kreeg: uitzaaiingen in de botten. 11 dagen na het staken van de behandeling, vertrok Mirthe naar de sterren op 29 september 2014.
Het blog wordt nog bijgehouden, minder frequent, maar om te laten zien hoe Mirthe mij nog steeds inspireert. Na haar overlijden ben ik mij gaan inzetten als ervaringsdeskundige ouder om de zorg voor kinderen met kanker te verbeteren. Nog altijd is er ruimte voor verbetering, al worden er veel nieuwe ontwikkelingen doorgevoerd.

dinsdag 7 april 2015

echt zijn

Als kind had ik een hekel aan die altijd geijkte vraag: wat wil je later worden als je groot bent? Verschrikkelijk, vond ik dat. Wat wilden ze horen? wat zouden ze goed keuren? en als ik me ergens aan verbond dan moest ik dat naleven, vond ik dan. Maar wat dan? Ik wist het niet, echt niet. Vaak zei ik dan maar wat andere vriendinnen zeiden: juf, bij voorkeur kleuterjuf. Ik kon mij er geen voorstelling van maken, hoor. Wel van een kleuterjuf natuurlijk, maar niet van ik die als juf voor de klas stond. Op een gegeven moment ben ik daarmee opgehouden. Ik ontdekte dat ik wel wist wat ik wilde doen, maar niet in welke rol: ik wilde mensen helpen. Dat is breed, heel breed. Op welk gebied wilde is ze helpen? waarmee? wie? ook daar moest ik vaak het antwoord op schuldig blijven. Wat ik voelde dat ik wilde doen, liet zich niet vastleggen in beloftes over wat ik wilde worden. Ik kreeg vaak het gevoel dat ik daarmee niet voldeed aan de verwachtingen van de ondervrager (= lees belangstellende volwassene), want ik bleef vaag en dat is lastig. We plaatsen mensen graag in een perspectief/ hokje, en dat lukt niet bij iemand die zichzelf niet wil definieren. Het probleem was alleen dat ik trouw wilde blijven aan mezelf en mezelf geen doelen wilde stellen, die ik niet zou kunnen halen (wat ik overigens toch wel deed en nog doe).
Nu terug kijkend kan ik wel iets onder woorden brengen: ik wil een verschil maken. Ik wil iets bijdragen aan het leven van de mensen om mij heen, of ik ze nou ken of niet, of ik het nou weet of niet, het meest van alles hoop ik een verschil te maken met het leven dat ik leef. Probleem kan alleen zijn, dat het geen brood op de plank brengt. Daar knelt de schoen. Want dat is wat al die lieve belangstellende volwassenen altijd wilden weten: hoe zorg jij dat je zelfstandig in het leven kan zijn? Hoe zorg jij dat je ouders trots op jou kunnen zijn? Hoe zorg jij dat je succesvol bent in het leven?
Nou, zo dus. Door bij mezelf te blijven. Mezelf de eerlijke vragen te stellen over wat ik wil. Over of ik wel kan voldoen aan al die onmogelijke verwachtingen of dat ik daar nu eindelijk een streep onder durf te zetten en mijn pad te volgen. Dan bepaal ik zelf of ik succesvol ben en me een geslaagd leven toe bedeel, naar eigen maatstaven. Want wat is succesvol? wordt dat bepaald door de omvang van je werk? Is Dr Phil succesvoller dan de psycholoog waar ik in therapie bij ben? voor mij niet, Dr. Phil zegt mij niks, mijn psycholoog des te meer.
En als je kiest voor een carriere als psycholoog, supermarktmanager of juf, wie van de drie is dan meer succesvol? Het gaat niet om het vak dat je uitoefent, maar om de manier waarop je dat doet. Met hoeveel echtheid kan je het uitvoeren, hoe dicht bij jezelf kan je blijven. Dus eigenlijk is het niet de vraag wat je wilt worden als je later groot bent, maar wie wil je zijn? niet als je later groot bent, maar nu.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Jouw verhaal doet mij denken aan mijn nichtje Vera. Zij is tien jaar geleden omgekomen tijdens een vakantie in Frankrijk. Een pittige meid op 10- jarige leeftijd weggerukt uit dit leven.
Voor de zomervakantie moest zij van haar juf opschrijven wat zij later wilde worden. De juf deed alle briefjes in een koker en zou die openen als de kinderen 18 jaar zouden zijn. Vera wilde niet, protesteerde, besloot uiteindelijk mee te doen.
Twee jaar geleden was de reünie en kwam het "vergeten" briefje van Vera tevoorschijn uit de koker. Velen hadden inderdaad juf of zuster op hun briefje staan. Vera echter niet. Zij maakte een prachtige kleurige tekening van een meisje met een jurk in de kleuren van de regenboog. Hieronder stond de tekst: " Later word ik Hemelmeisje".
Dit briefje wordt gekoesterd door iedereen die haar lief heeft.
Dat is ECHT zijn!
Zij ging haar eigen weg en deed toch wat er van haar gevraagd werd. Door die weg te kiezen was het goed!
Sylvia Blokzijl.

Thomas van Spronsen zei

Hee zus,

Onze buurman is iemand van luxe. Hij rijdt een Lexus en bij het eerste zonnestraaltje staat hij die in ontblote bast te wassen op straat. Hun huis is een klein paleis. Gerard Joling zou er jaloers op worden, zoveel kitsch. Zijn vrouw ziet er altijd tip top verzorgd uit.

Zijn beroep: hij is vuilnisman. Hij maakt er geen geheim van, iedereen weet het. Met enige regelmaat staat er tijdens de lunchpauze een vuilniswagen bij hem voor de deur en loopt hij in zijn werkkleding rond. Geweldig!

Je hoeft geen directeur te zijn iets groots te doen. Het zijn de kleine dingen die het verschil maken!

Helaas kun je niet altijd je brood verdienen met de dingen die je wilt doen. Maar er is niks op tegen om deeltijd te werken om zo je hart te volgen en toch brood op de plank te krijgen.

Liefs,


Thomas.