Straal Mirthe: Straal!

Welkom op het blog van Mirthe. Het blog waarmee we zijn begonnen om onze naasten te infomeren over het wel en wee rondom Mirthe, toen ze ziek was. Een hersentumor, medulloblastoom, met uitzaaiingen en tumorcellen in het hersenvocht. De behandeling leek aan te slaan, Mirthe was klaar en de MRI liet geen kanker meer zien. De toekomst die weer voor ons open lag, bleek van korte duur. De kanker was terug (of nooit helemaal weg geweest), een tweede behandeling startte, maar bleek niet op te kunnen tegen de onverwachte wending die het kreeg: uitzaaiingen in de botten. 11 dagen na het staken van de behandeling, vertrok Mirthe naar de sterren op 29 september 2014.
Het blog wordt nog bijgehouden, minder frequent, maar om te laten zien hoe Mirthe mij nog steeds inspireert. Na haar overlijden ben ik mij gaan inzetten als ervaringsdeskundige ouder om de zorg voor kinderen met kanker te verbeteren. Nog altijd is er ruimte voor verbetering, al worden er veel nieuwe ontwikkelingen doorgevoerd.

zondag 12 april 2015

Verdriet, mag het er zijn?

Als er iets is wat ik moeilijk vind, is mensen die ik nog niet ken, maar wat wel prettig is als ze weten wat ik recentelijk heb meegemaakt. Ik doe het wel,  mijn verhaal delen. Daarmee weet ik meteen wat ik aan iemand heb.  Meestal komt er een fijn gesprek op gang, waardoor ik meteen een vrijblijvend therapie moment erbij heb. Want praten werkt best verhelderend en een goed gesprek is therapeutisch.
Iets wat ik nog moeilijker vind, is contact leggen met mensen die weten wat ik heb meegemaakt, maar geen contact met mij maken of het onderwerp niet aanroeren wanneer er wel contact is. Al is het maar 1 keer, dat er gevraagd wordt hoe het nu is, als erkenning van wat ik nu mee maak. Verder hoeft er niks over gezegd te worden. Dat mag ook benoemd worden, dat diegene het moeilijk vind, ik ben de beroerdste niet. Ik heb ook zo tegen het verdriet van een ander aan gekeken, niet wetend of ik er naar moet vragen of niet. Nu weet ik dat het benoemen een hoop lasten weg neemt van degene die het verdriet mee draagt. Verdriet is er, ook al wordt het niet door alle aanwezigen erkent.


Het leven is sindsdien verdergegaan
Maar vergat mij mee te nemen
En liet me er buiten staan

Ik bezie 't van een afstand
Maar 't raakt me niet echt
Ik voel me meer met de dood verwant

Veel mensen om me heen
Kunnen 't verdriet niet langer delen
En laten mij daarin alleen

Zo bouwen ze muren van stilte
Waarin ik me gevangen voel
En die mij omgeven met kilte

Ze beseffen niet hoe dat is
Hoe gebroken mijn bestaan
Hoe vol van leegte en gemis

Ik weet, ik kan niet altijd troost verwachten
Maar door er gewoon te zijn
Kunnen ze wel de pijn verzachten

Het is niet, dat ik me beklaag
Immers ik wil geen medelijden
'T is alleen wat warmte wat ik vraag

Kokkie Jonkers in 'van het leven geleerd' Manu Keirse

Zo voelt het te weten dat het niet genoemd wordt, er eigenlijk liever niet mag zijn. Verdriet is een moeilijk ding, want het verdriet van de 1 wordt geraakt door het verdriet van de ander. En wanneer het eigen verdriet niet wordt erkend, hoe kan het verdriet van de ander er dan gewoon zijn? Wat gek eigenlijk, want we willen allemaal liefde, maar niet het verdriet dat dit houden van met zich mee brengt wanneer er zich een breuk voltrekt.



Geen opmerkingen: