Straal Mirthe: Straal!

Welkom op het blog van Mirthe. Het blog waarmee we zijn begonnen om onze naasten te infomeren over het wel en wee rondom Mirthe, toen ze ziek was. Een hersentumor, medulloblastoom, met uitzaaiingen en tumorcellen in het hersenvocht. De behandeling leek aan te slaan, Mirthe was klaar en de MRI liet geen kanker meer zien. De toekomst die weer voor ons open lag, bleek van korte duur. De kanker was terug (of nooit helemaal weg geweest), een tweede behandeling startte, maar bleek niet op te kunnen tegen de onverwachte wending die het kreeg: uitzaaiingen in de botten. 11 dagen na het staken van de behandeling, vertrok Mirthe naar de sterren op 29 september 2014.
Het blog wordt nog bijgehouden, minder frequent, maar om te laten zien hoe Mirthe mij nog steeds inspireert. Na haar overlijden ben ik mij gaan inzetten als ervaringsdeskundige ouder om de zorg voor kinderen met kanker te verbeteren. Nog altijd is er ruimte voor verbetering, al worden er veel nieuwe ontwikkelingen doorgevoerd.

zondag 25 januari 2015

30 dagen mediteren

Het is een online experiment, voor iedereen toegankelijk: The meaning of life experiment, door Ashok Gupta. 30 dagen een korte begeleide meditatie, 10 of 20 minuten. Elke dag een filmpje met uitleg over de diepgang van het leven en elke dag vragen of voor jezelf te verhelderen wat het leven voor jou betekend. Interessant, uitnodigend, in te plannen wanneer je zelf wil en je komt op plekken waarvan jezelf was vergeten dat je die had, want het is een reis naar binnen. Ik ben nu een paar dagen bezig en vind het prettig. Het helpt mij weer wat grip te krijgen.
Tijdens de meditatie vandaag had ik een 'aha' moment. Ik heb heel Mirthe's leventje met toewijding en liefde voor haar gezorgd. Niks was mij te gek en nergens deinde ik voor terug, ik zou het zo weer doen, net zo intensief als het nodig zou zijn. En wat nou, als ik diezelfde toewijding en liefde in de zorg voor mijzelf stop? En mezelf net zo vaak vertel, dat ik er alles voor doe, om weer sterk te worden. En mezelf vertel hoe knap mijn lijf toch werkt, om te doen wat ik doen wil. En mezelf net zo vaak vertel dat ik trots ben op mezelf, net zo vaak als dat ik het Mirthe vertel. Wat zou dat met mij doen? De bron die ik voor haar moest aanboren om de onuitputtelijke energie te kunnen opbrengen om elke dag en elk moment zoveel zorgen te dragen, die bron is toch al aangeboord, laat ik die dan voor mezelf gaan gebruiken. Zodat ik, wanneer ik weer op krachten ben, die ook kan gebruiken voor anderen, die het nodig hebben. Zou het zo zijn, dat Mirthe mijn handen vrij maakte om dat te doen?
Wil jij ook mee doen met het experiment? Kijk dan hier: themeaningoflife, je kunt de app downloaden of je online aanmelden.

Geen opmerkingen: