Straal Mirthe: Straal!

Welkom op het blog van Mirthe. Het blog waarmee we zijn begonnen om onze naasten te infomeren over het wel en wee rondom Mirthe, toen ze ziek was. Een hersentumor, medulloblastoom, met uitzaaiingen en tumorcellen in het hersenvocht. De behandeling leek aan te slaan, Mirthe was klaar en de MRI liet geen kanker meer zien. De toekomst die weer voor ons open lag, bleek van korte duur. De kanker was terug (of nooit helemaal weg geweest), een tweede behandeling startte, maar bleek niet op te kunnen tegen de onverwachte wending die het kreeg: uitzaaiingen in de botten. 11 dagen na het staken van de behandeling, vertrok Mirthe naar de sterren op 29 september 2014.
Het blog wordt nog bijgehouden, minder frequent, maar om te laten zien hoe Mirthe mij nog steeds inspireert. Na haar overlijden ben ik mij gaan inzetten als ervaringsdeskundige ouder om de zorg voor kinderen met kanker te verbeteren. Nog altijd is er ruimte voor verbetering, al worden er veel nieuwe ontwikkelingen doorgevoerd.

zondag 21 juni 2015

De dreamnight

De avond begon goed. Ons gezelschap had autopech. Waarop Lars baalde, want nou zou hij Annet toch nog wel zien? En ook Annet baalde, want ja, zou ze Lars dan nog wel zien? Autopech werd verholpen en zo troffen we elkaar in Emmen op de parkeerplaats i.p.v. thuis bij ons. Mooi op tijd ook, hoor. De bussen reden af en aan en ook de jaguars, hummers, old-timers en noem maar op.
aangekomen bij het park, werden we al verwelkomd door Dora en Diego. Eline blij! ze durfde wel een high five te geven, toppertje. De avond kon al niet meer stuk. Ook Olav en Elsa van Frozen stonden te wachten, dus ook daar een high five geven, ze had de smaak te pakken.
De olifanten werden gespot, die deden fanatiek tikkertje en verstoppertje. De leeuwen werden net gevoerd met 'roggenbrood'. Het waarom het mannetje niet bij de dames mocht komen, werd gepareerd met het antwoord dat er dan te veel kindjes komen. Iets met 'als ze verliefd worden', goede uitleg van de persoonlijke gids, haha.
De tijgers werden bezocht, de giraffes gespot en weer natuurlijk: Frozen. Gelukkig konden we na een patatje en hamburger voor de liefhebbers, ook nog  even op de foto met Elsa, nou ja, Eline dan. Lars en Annet hadden elkaar helemaal gevonden en vermaakten zich ook prima zonder ons. Het was dat er ook nog politie was, daar moest ook gebruik van gemaakt worden. En alsof Eline het aanvoelde, hielp ze me ook maar even over de drempel van de ambulance heen. Ze nam me zo mee aan de hand naar die mooie zwaailampen. Gelukkig was het een kleiner formaat dan waar ik de laatste keer in zat. Stom, maar zo'n associatie werkt toch iets drempelverlagend en geruststellend.
De ipad in de ambulance was wel het mooiste, want daar kun je ook heel leuk een spelletje op spelen. We hadden de kids daar gerust de hele avond kunnen laten spelen, zonder dat ze ons maar een moment zouden missen.
Na toch met grote tegenzin, van het beeldscherm losgeweekt te zijn, ook maar even de zeerobben gezien, de pinguïns en de koe gemolken, als ware Friese boerinnen.
Het was werkelijk een gezellige avond. Met veel herkenning en herinneringen en gelukkig ruimte om nieuwe herinneringen te kunnen maken. Natuurlijk konden de kids zich nog langer vermaken. En natuurlijk is er overal waar ik de laatste weken kom, het weer die roet in het eten gooit. Een flinke donkere wolkenpartij stortte zich uit over het park. Lars wilde bij de aanblik van alleen de donkere wolken al niet meer bij ons uit de buurt. Hij gaf hardop toe, dat hij bang was. Bij donderend geluid stemt hij met ons af, waar dat vandaan komt. Dit keer was het een motor, onweer is geen velden of wegen te bekennen. Ik snap het wel, die ervaring van 2 weken geleden staat hem vers in het geheugen gegrift. Dat heb ik hem ook maar uitgelegd: het zal nog wel even duren voor je daar over heen bent. Elke regenbui spoelt er een beetje weg van die angst (hoop ik dan maar).

Verder is het, wat mij betreft, een ervaring die zeker voor herhaling vatbaar is. Ik meen dat de rest van de genodigden daar net zo over denken.



1 opmerking:

Anoniem zei

Lieve lieve liedeke chris en lars, het is voor ons ook een hele mooie avond geweest.
Mooi om te zien hoe lars en annet met elkaar omgaan en hoe zorgzaam lars voor eline is.
Het is moeilijk te accepteren dat mirthe niet mee kon gaan. Maar op haar manier heeft ze, denk ik, ons allemaal laten zien dat we met elkaar ook een hoop plezier mogen hebben.
Dat waar we in het begin aan elkaar op konden trekken, nu een weg in zijn gegaan, waar w.b. ziekte, ieder een andere kant op gaat. Ik zie het als een x ergens is ons leven gekruist en gaan weer ieder verder, maar we blijven verbonden. Missen, herkenning, drempels, verdriet...... ik voel het, zie het en heb bewondering voor jullie kracht en ruimte voor de wereld om jullie heen.
Het is een mooie avond geweest. Het voelde goed en smaakt naar meer. Toppers bedankt! Liefs Dorien