Straal Mirthe: Straal!

Welkom op het blog van Mirthe. Het blog waarmee we zijn begonnen om onze naasten te infomeren over het wel en wee rondom Mirthe, toen ze ziek was. Een hersentumor, medulloblastoom, met uitzaaiingen en tumorcellen in het hersenvocht. De behandeling leek aan te slaan, Mirthe was klaar en de MRI liet geen kanker meer zien. De toekomst die weer voor ons open lag, bleek van korte duur. De kanker was terug (of nooit helemaal weg geweest), een tweede behandeling startte, maar bleek niet op te kunnen tegen de onverwachte wending die het kreeg: uitzaaiingen in de botten. 11 dagen na het staken van de behandeling, vertrok Mirthe naar de sterren op 29 september 2014.
Het blog wordt nog bijgehouden, minder frequent, maar om te laten zien hoe Mirthe mij nog steeds inspireert. Na haar overlijden ben ik mij gaan inzetten als ervaringsdeskundige ouder om de zorg voor kinderen met kanker te verbeteren. Nog altijd is er ruimte voor verbetering, al worden er veel nieuwe ontwikkelingen doorgevoerd.

dinsdag 16 december 2014

Voorlezen 2

En ook vandaag was ik paraat met het boek De Gouden Bal. Het was weer mooi om te doen. Vandaag bij Lars in de klas. Natuurlijk ook even moeilijk, maar zo mooi dat de kinderen luisteren en wat ze terug geven. In Lars' klas: 'voor jullie zeker een heel mooi boek, omdat het over Mirthe gaat'. In Mirthe's klas: 'ga je nog een verhaaltje voorlezen?', maar ook lekker nuchtere dingen: 'ik heb nieuwe sokken' of 'ik heb nieuwe buren'. Dat moest toch ook echt met mij gedeeld worden :)
Het is mooi hoe de kinderen reageren. Het is mooi om te mogen delen, hoe wij trachten om te gaan met ons verlies. Het is mooi dat er ruimte is en gegeven wordt om te praten en delen. Heel belangrijk voor ons, maar ook zeker voor de kinderen die dit nu zo bewust en van zo dichtbij mee maken.
Toen ik in groep 4 zat, heb ik ook de dood van dichtbij mee gemaakt. Nu denk ik daar vaak aan terug, aan dat gezin en aan hoe zij hiermee leken om te gaan. Het gebeuren heeft op mij een diepe indruk achter gelaten. Ik kan mij niet herinneren dat er in de klas over gesproken werd, misschien in de kerk wel, maar daar gingen wij niet heen. Praten hoeft natuurlijk niet, het hoeft ook geen probleem te vormen. Kinderen zijn flexibel, accepteren snel iets zoals het is. Desalniettemin kunnen handvatten heel mooi zijn en belangrijk. Ik hoop dat op deze manier te kunnen geven.


Verder nog even een herinnering: morgenavond zullen Mirthe's Lichtpuntjes verkocht worden op het schoolplein, bij de kraam met drinken. Vanaf 17.00 uur is iedereen welkom op het schoolplein. Juf Heleen zal daar zorg voor dragen, mocht je morgen er niet aan toe komen, maar toch Lichtpuntjes willen kopen, dan is er donderdagochtend ook nog gelegenheid voor. Dan in de school, bij de lerarentafel.
Naast de dinerkaarsen voor 3 euro per setje, zullen er ook stompkaarsen te koop zijn. De grote zijn 6 euro en de kleine 4 euro per stuk. Tot morgen!





Geen opmerkingen: