Straal Mirthe: Straal!

Welkom op het blog van Mirthe. Het blog waarmee we zijn begonnen om onze naasten te infomeren over het wel en wee rondom Mirthe, toen ze ziek was. Een hersentumor, medulloblastoom, met uitzaaiingen en tumorcellen in het hersenvocht. De behandeling leek aan te slaan, Mirthe was klaar en de MRI liet geen kanker meer zien. De toekomst die weer voor ons open lag, bleek van korte duur. De kanker was terug (of nooit helemaal weg geweest), een tweede behandeling startte, maar bleek niet op te kunnen tegen de onverwachte wending die het kreeg: uitzaaiingen in de botten. 11 dagen na het staken van de behandeling, vertrok Mirthe naar de sterren op 29 september 2014.
Het blog wordt nog bijgehouden, minder frequent, maar om te laten zien hoe Mirthe mij nog steeds inspireert. Na haar overlijden ben ik mij gaan inzetten als ervaringsdeskundige ouder om de zorg voor kinderen met kanker te verbeteren. Nog altijd is er ruimte voor verbetering, al worden er veel nieuwe ontwikkelingen doorgevoerd.

woensdag 15 oktober 2014

ontkenning versus hoop

Ontkenning heeft me ver gebracht. Ontkennen dat ik net als ieder ander mens ben, net zo gebukt kan gaan onder stress. Net zo goed verdriet heb als een ander, net zo goed blijdschap ken als een ander. Door te ontkennen, beschermde ik mezelf. Door te ontkennen is het er niet echt. Door te ontkennen verzachte ik de klap, verdoofde ik mezelf. Door te ontkennen... Langzaamaan valt er niks te ontkennen, proberen is dom, naïef, mezelf voor de gek houden. En wat zou ik dat graag doen, als ik wist dat het onvermijdelijke verdriet vermeden kon worden. Maar vluchten wil ik niet, ik wil er wel door heen, maar jeetje, hoe dan? Ik ben net als ieder ander. Ik ben een moeder. Trots als een pauw op de kinderen die ik heb. Doodsbenauwd dat hen iets kon overkomen, dat ik niet in de macht had. Machteloos heb ik toegekeken hoe mijn dochter de strijd verloor. Niks dat ik kon doen om haar hier te houden. Alleen de momenten samen koesteren en lief hebben.
Door te ontkennen hield ik hoop. Mijn eigen gevoel te ontkennen, te parkeren als angst van een overbezorgde moeder, gaf ruimte aan hoop. Nu wil ik niet meer ontkennen. Ik wil eerlijk zijn naar mijzelf en dat betekend veel en hard werken om door de lagen van verdriet te komen. Maar nog heb ik hoop, hoop op een mooi leven, op plezier en veel gelach. Ik bemoedig mezelf met de gedachte dat er weer ruimte komt, voor de goede dingen van het leven. Maar is dat wel zo? Mijn leven is voorgoed veranderd. Heb ik niet jaren lang geleefd, zonder te beseffen dat het een waardevol geschenk is? En nu? kan ik dat nu wel, juist nu, met dit verdriet? Ik hoop van wel, daar houd ik mij aan vast. Een lichtpuntje.

1 opmerking:

Geertje zei

De machteloosheid van een moeder, is de grootste machteloosheid die er bestaat. In de wetenschap dat je Mirthe dan ook nog verliest..wat een hel. Logisch dat je gaat ontkennen. Je moet er door! Overleven en niets anders!

Ken je dat liedje van de Beatles? Let it be, let it be, let it be, let be, whisper words of wisdom..let it be..

Je doet t zo goed Liedeke. Ik heb bewondering voor je. Zo sterk ondanks zo'n verdrietige tijd! Laat t maar zijn..
Ik denk aan je en ik geloof in je.
Liefs!