Straal Mirthe: Straal!

Welkom op het blog van Mirthe. Het blog waarmee we zijn begonnen om onze naasten te infomeren over het wel en wee rondom Mirthe, toen ze ziek was. Een hersentumor, medulloblastoom, met uitzaaiingen en tumorcellen in het hersenvocht. De behandeling leek aan te slaan, Mirthe was klaar en de MRI liet geen kanker meer zien. De toekomst die weer voor ons open lag, bleek van korte duur. De kanker was terug (of nooit helemaal weg geweest), een tweede behandeling startte, maar bleek niet op te kunnen tegen de onverwachte wending die het kreeg: uitzaaiingen in de botten. 11 dagen na het staken van de behandeling, vertrok Mirthe naar de sterren op 29 september 2014.
Het blog wordt nog bijgehouden, minder frequent, maar om te laten zien hoe Mirthe mij nog steeds inspireert. Na haar overlijden ben ik mij gaan inzetten als ervaringsdeskundige ouder om de zorg voor kinderen met kanker te verbeteren. Nog altijd is er ruimte voor verbetering, al worden er veel nieuwe ontwikkelingen doorgevoerd.

donderdag 30 oktober 2014

Oneerlijk

Er zijn dingen die oneerlijk zijn. Dingen waar we geen invloed op hebben en toch gebeuren. Kinderkanker is zo'n ding. Geen enkel kind zou zoiets moeten mee maken, maar het gebeurt.  Niemand waar je boos op kan worden, niemand die dit heeft veroorzaakt. Niemand die een fout heeft gemaakt.
Wat ook gebeurt en ook oneerlijk is, is een kind dat gevochten heeft voor het leven. Een kind dat de strijd tegen kanker aan het winnen is. Een kind dat na elke MRI te horen krijgt: ga zo door, de boze cellen zijn verdwenen. Een kind dat heel fijn speelt met haar vriendinnetjes. Een kind dat nog veel last heeft van de bijwerkingen. Een kind dat achter blijft bij leeftijdsgenootjes. Een kind dat daar zelf niet moeilijk over doet. Een kind dat leeft.
Dit kind heeft zin in het feestje van haar vriendinnetje. Dit kind mag niet komen op het feestje. De moeder van het vriendinnetje vind dateer kind niet mee kan komen. Die moeder vindt schijnbaar dat dat niet mag. Die moeder beseft niet, dat ze het leven ontzegt aan dit dappere kind. Dat is ONEERLIJK en daar word ik verschrikkelijk boos over.
Ik ken die moeder niet. Ik ken wel de moeder van het dappere kind. Het is een prachtige moeder. Een moeder die strijd voor haar kind. Een moeder die hoort na elke MRI: de kanker is weg, de strijd is gestreden. De kankerstrijd is gestreden. De strijd voor een waardig leven is nog maar net begonnen. Ik wou dat ik een toverstokje had. Dan toverde ik een wereld waarin die strijd niet nodig zou zijn.

1 opmerking:

Anoniem zei

wat een onbegrip van die moeder..
jammer dat mensen niet durfen te vragen en te praten met en over een kind met kanker..ze beseffen niet wat ze aanrichten, alsof het getroffen gezin al niet genoeg gevechten heeft geleverd.
bah ! wordt hier naar van!
moeder en meisje laat ze maar heel ver achter je jullie verliezen hier niks aan.
ik wens jullie heel veel sterkte en liefde toe!
het goede komt wel let maar op!
liefs monika travaille