Straal Mirthe: Straal!

Welkom op het blog van Mirthe. Het blog waarmee we zijn begonnen om onze naasten te infomeren over het wel en wee rondom Mirthe, toen ze ziek was. Een hersentumor, medulloblastoom, met uitzaaiingen en tumorcellen in het hersenvocht. De behandeling leek aan te slaan, Mirthe was klaar en de MRI liet geen kanker meer zien. De toekomst die weer voor ons open lag, bleek van korte duur. De kanker was terug (of nooit helemaal weg geweest), een tweede behandeling startte, maar bleek niet op te kunnen tegen de onverwachte wending die het kreeg: uitzaaiingen in de botten. 11 dagen na het staken van de behandeling, vertrok Mirthe naar de sterren op 29 september 2014.
Het blog wordt nog bijgehouden, minder frequent, maar om te laten zien hoe Mirthe mij nog steeds inspireert. Na haar overlijden ben ik mij gaan inzetten als ervaringsdeskundige ouder om de zorg voor kinderen met kanker te verbeteren. Nog altijd is er ruimte voor verbetering, al worden er veel nieuwe ontwikkelingen doorgevoerd.

zondag 3 mei 2015

Zorgen en Lasten

Ken je dat? Dat je stijve schouders hebt, dat je je hoofd amper kan draaien, omdat alles vast zit? Weet je hoe dat komt? Laat me je voorstellen aan de bezetter van de ene schouder 'Zorgen' en op de andere schouder 'Lasten'. En weet je wat ze eigenlijk zijn? Twee olifanten! 
Weet je wat olifanten doen als ze te lang stil zitten? Ze worden chagrijnig. Logisch, want heb jij wel eens geprobeerd om lang, heel lang, dag in dag uit, stil te zitten op een fietszadel? Dan nog het liefst zo'n smal zadel van een wielrennerfiets, want die zijn zo fijn smal. Stil zitten hè, niet eens fietsen, want dan die olifanten ook niet op je schouders. Ik durf te wedden dat jij ook iets minder vrolijk wordt van dat stil zitten.
Hoog tijd dus voor een verzetje van Zorgen en Lasten. Toevallig weet ik dat olifanten van spelen in het water houden. Dus stel ik voor ze om ze uit te laten op de dichtstbijzijnde waterbron. Dit zou je douche kunnen zijn, maar dan krijg je waarschijnlijk meteen bezoek van de neef en nicht 'Verbouw en Plannen' en heb je weer 2 nieuwe olifanten op je schouders. Dat kan koet de bedoeling zijn, dus het liefst een waterbron ergens buiten. En 1 waar jezelf van alle gemakken bent voorzien, daarover later meer.
Om een voorbeeld te geven, zal ik vertellen hoe mijn 'Zorgen en Lasten' zich heerlijk vermaken en meteen een goede poetsbeurt krijgen. Ook dat is belangrijk, want olifanten verzamelen heel wat stof, zo stil zittend op je schouders. En dat scheelt aanzienlijk in aanblik en gewicht....
De dichtstbijzijnde waterbron is bij onze buren. Daar bevindt zich een prachtige vijver, waar we altijd even een kijkje mogen nemen. Nou stel ik mij zo voor dat ik daar ook best even gebruik van mag maken, vinden de koi karpers vast leuk, een paar van die oversized speelkameraatjes. En ja hoor, het is een dik feest! Een heus waterballet. Heerlijk om te aanschouwen, zo nu en dan wordt er gejongleerd met de vissen, die vinden het vast een hele verademing om eens door de lucht te vliegen. Of niet?
Om het er even helemaal van te kunnen nemen, installeer ik me op de veranda, ook bij de buren. Niet alleen omdat ik daar lekker kan genieten van het uitzicht op de vijver, maar ook omdat ik dan niet wordt herinnert aan het maken van ons grasveld en het onkruid dat gaat waar het niet moet gaan... De tuin van de buren ziet er altijd piekfijn uit. Meteen heb ik de schommelbank opgehangen, evenals de zon, ingesteld op een graatje of 25, eten en drinken binnen handbereik. Ach, wie weet zo meteen ook maar even de schouders laten masseren. Alles kan, wanneer de olifanten eenmaal van je schouders in de vijver van de buren spelen. Neem het ervan, zou ik zeggen. Ik doe het in elk geval, zo hou ik Zorgen en Lasten op dragelijk gewicht.

Geen opmerkingen: