Straal Mirthe: Straal!

Welkom op het blog van Mirthe. Het blog waarmee we zijn begonnen om onze naasten te infomeren over het wel en wee rondom Mirthe, toen ze ziek was. Een hersentumor, medulloblastoom, met uitzaaiingen en tumorcellen in het hersenvocht. De behandeling leek aan te slaan, Mirthe was klaar en de MRI liet geen kanker meer zien. De toekomst die weer voor ons open lag, bleek van korte duur. De kanker was terug (of nooit helemaal weg geweest), een tweede behandeling startte, maar bleek niet op te kunnen tegen de onverwachte wending die het kreeg: uitzaaiingen in de botten. 11 dagen na het staken van de behandeling, vertrok Mirthe naar de sterren op 29 september 2014.
Het blog wordt nog bijgehouden, minder frequent, maar om te laten zien hoe Mirthe mij nog steeds inspireert. Na haar overlijden ben ik mij gaan inzetten als ervaringsdeskundige ouder om de zorg voor kinderen met kanker te verbeteren. Nog altijd is er ruimte voor verbetering, al worden er veel nieuwe ontwikkelingen doorgevoerd.

woensdag 13 mei 2015

Boompje wassen...!?

Het was even spannend. Een paar boomstammen... Mooie lange, dunne boomstammetjes, specifiek van de Berk. Ik hou van die mooie witte bast, die zo mooi kleurt. Sommige Berken blijven wit, heel erg wit. Het is maar een enkele een heel specifieke soort. De rest wordt uiteindelijk als iedere boom en barst bij de basis, open als iedere boombast doet. De witte bast blijft dan niet meer behouden.


De Berk stond vroeger bij ons in de tuin. Ik vond toen de bast al mooi en kon zo mooi die schilfers ervan af peuteren, wat mijn moeder toch niet zo'n goed idee vond. Ze stonden met zijn tweeën achterin de tuin.
Nu zie ik overal berken staan en valt het mij op, dat waar ze aangeplant zijn, ze vaak in driehoeken staan. Zo ook op dit plekje (helaas zie je ze niet), maar hier zitten Mirthe en ik even te picknicken op een mooie zondagochtend. Te midden van 3 Berken.

De zaal van de rouwdienst, heet de Berkenzaal.
De Berk ook wel de boom van de troost genoemd.
Blijft natuurlijk de vraag wat ik met Berkenstammetjes ga doen, die ik zo mooi vind. Ze zijn niet om te kloven, niet om te stoken, niet voor paalzitten. Nee, ze zijn voor de Lichtpuntjes.
Maar voor ik ze daarvoor gebruik, moeten ze wel even gewassen worden...


Juist, wassen. Wie wast er nou berkenstammetjes? Ik dus. En dan zien ze er toch al een stuk mooier uit. Let vooral ook op de Roze stip...die natuurlijk is aangebracht om aan te geven dat deze boom klaar is voor de kap.
Maar dan zijn we er nog niet. Nee, want hoe en wat hebben die Lichtpuntjes nou hiermee te maken. Nou, ook dat kan ik laten zien, want er zijn Lichtpuntjes die niet kunnen staan. Die niet mooi blijven in een mandje en dus graag ergens willen rondhangen, dus:
Zo voel ik me ook al echt een kunstenaar, van niets, iets maken. We doen het toch maar weer even. 1 stammetje klaar, nog 5 te gaan.

En deze Berk kan natuurlijk niet overgeslagen worden, nu we het toch over Berken hebben.


1 opmerking:

Anoniem zei

wat mooi zoals dingen weer samenkomen...dank je wel voor het delen van de foto's. liefs monika